Hoivatilat Oyj tuottaa koulu- ja hoivatiloja palveluna. Valmis rakennus oheispalveluineen vuokrataan yritysten ja kuntien käyttöön, jolloin operaattorit voivat keskittyä omien palveluiden tuottamiseen. Onkin loogista, että Hoivatilat toteuttaa samaa ajatusta omien yhteistyökumppaneiden kanssa. Palvelua halutaan, jotta itse voi keskittyä omaan tekemiseen.
Hoivatilat Oyj:n markkinointipäällikkö Juho Malmilla oli aiempaa kokemusta Verkkoasemasta. Niinpä yhteistyö jatkui myös uuden työnantajan nimissä.
Verkkosivujen jatkuva kehitys on yksi dynaamisen yrityksen ilmentymä. Tai vaatimus. Juho käyttää termiä evoluutio, joka ei pysähdy sivuston iästä huolimatta.
Tultuani Hoivatiloille töihin vuonna 2019, huomasin pian silloisen yhteistyökumppanin toiminnassa toivomisen varaa. Vasteajat olivat pitkiä, eikä palveluasennetta löytynyt. Verkkosivuston evoluutio pysähtyi. Halusin kehitystyön sellaisen tahon käsiin, joka hoitaa ja vastaa asioiden etenemisestä. Halusin yksinkertaisesti kumppanin, johon voi luottaa. Siksi Hoivatilat on nyt Verkkoaseman asiakkaana.
Helpottava luottamus
Hoivatilat.fi:ssä kerrotaan yrityksen arvoiksi Vastuuntunto, Aktiivisuus ja Rohkeus. Palaamme alun mainintaan yhteistyökumppaneiden valintakriteereistä. Arvoihin perustuvaa näkökulmaa ei varsinaisesti ole avattu Hoivatilat-Verkkoasema -keskusteluissa. On kuitenkin selvää, että yritysten välillä on luontaisia arvoyhtymäkohtia.

Kiristetty aikataulu
Hoivatilat.fi:n edellinen versio oli vuodelta 2016. Vuonna 2021 sivusto oli jäänyt Hoivatilojen nykytilanteesta jälkeen. Toiminta oli mm. laajentunut Ruotsiin. Tarvittiin uusi sivusto kieliversioineen.
– Voi olla, että sivustonuudistusta muistellaan vielä pitkään. Vuoden 2021 heinäkuun alussa aukesi meille tärkeä tapahtuma: Asuntomessut, ja silloin tietenkin piti 24/7-käyntikortti olla tiptop.
Projektin suunnitteluvaiheen venyttyä, Verkkoasema pääsi omaan osuuteensa kiinni kuitenkin vasta kesäkuun alussa. Koodaus, sisällön syöttö, testaus ja julkaisu – kaikki yhden kuukauden aikana. Ongelma oli periaatteessa meidän, mutta Verkkoasema ratkaisi sen. Olen yleensä vain Jyrkiin yhteydessä, mutta nyt on annettava kunniaa Verkkoaseman uudelle tuttavuudelle, Jaakolle. On hienoa tehdä töitä, kun vastapuolelta löytyy asennetta ja palvelualttiutta ihmisen nimestä riippumatta! Näin puolen vuoden päästä uudistuspöly on jo laskeutunut, ja ajatukset ovat jälleen normaalissa sivustoevoluutiossa. Mutta täytyy sanoa, että en voi ajatellakaan tekeväni yhteistyötä muun tahon kuin Verkkoaseman kanssa, summaa Juho ajatuksensa yhteistyöstä.
Liidien vai informaation lähde?
Yleensä Verkkoasemalla asetetaan yhdessä asiakkaan kanssa mittaroitavia tavoitteita, mutta Hoivatilat-tapauksessa toimittiin toisin. Myyntiprosessit ovat pitkiä, ja myyntiliidien sijaan verkkosivuston tehtävä on edustaa Hoivatiloja, kertoa palveluista ja referensseistä laadukkaasti jo yrityksestä tietäville. Vakuuttavuudella ja samaistuttavuudella saadaan oikea reaktio oikeaan aikaan vierailijalle, sillä vain kävijä itse tietää milloin hoivatilan tai koulurakennuksen toteuttajan etsintä on akuutissa vaiheessa. Tässä tapauksessa sivustostatistiikkaa ja mittareita käytetään toki hyväksi, mutta kehitysanalyysin näkökulmasta. Jatkuva kehittäminen ei ole riippuvainen sivuston tehtävästä. Juhon sanoin: evoluutio ei voi pysähtyä koskaan.
Kuittaus
– Solmun kohdallakin asiat saadaan selvitettyä. Keskinäinen kommunikointimme on suoraviivaista ja avointa. Oli aihe mikä tahansa, odotan vain sanaa ”hoidetaan”, jotta voin poistaa aiheen omalta työlistaltani, yksinkertaistaa markkinointipäällikkö Juho Malmi luottamuksen.
Saavutettuja hyötyjä ovat selkeästi olleet vastuun siirtäminen sivuston ylläpidosta ja kehityksestä Verkkoasemalle, mikä on helpottanut asiakkaan omaa työtä.
Hoivatilat Oyj
- Liikevaihto 2020: 28,2 M€
- Henkilöstömäärä 2020: 30
- Kotipaikka: Oulu, (toimipisteet lisäksi Helsingissä, Espoossa ja Tukholmassa)
- Toiminta-alue: Suomi ja Ruotsi

Vastaavia toteutuksia
Promecon vanhentunut sivusto nykyaikaan
Promecon verkkosivusto oli tullut tiensä päähän. Sivusto oli vanhanaikainen – se näytti vanhalta,...
Omaleimainen sivusto Koparille tukemaan brändi-ilmettä
Koparin koko brändi koki raikastuksen ja myös sivusto haluttiin uudistaa samassa yhteydessä niin...
Bittiumille vuosikertomus ajallaan ja virheettömästi
Vuosikertomus on tärkeä osa pörssiyhtiön viestintää ja brändin hallintaa. Sen tarkoituksena on...