Funktio -palvelun yleiset sopimusehdot
YLEISET SOPIMUSEHDOT – Nämä Funktio -palvelun (“Palvelu”) yleiset sopimusehdot (“Sopimusehdot”) soveltuvat osoitteessa *.funktio.fi SaaS-palvelun myyntiin ja toimittamiseen Verkkoasema Oy:ltä, Y-tunnus 1092092-7, jonka osoite on Isokatu 19 A 12, 90100 Oulu (”Toimittaja”) tilaavalle asiakkaalle (”Asiakas”).
Asiakkaan katsotaan hyväksyneen nämä Sopimusehdot ja Sopimusehtojen katsotaan tulleen voimaan, kun Asiakas on hyväksynyt Toimittajan kirjallisen tarjouksen tai allekirjoittanut tilaussopimuksen (tarjous tai tilaussopimus yhteisesti ”Sopimus”) tai ottanut palvelun käyttöön. Nämä Sopimusehdot muodostavat erottamattoman kokonaisuuden Sopimuksen kanssa, ja kaikilla tässä käytetyillä isoilla alkukirjaimilla kirjoitetuilla sanoilla ja/tai ilmaisuilla on Sopimuksessa määritetty merkitys. Siinä tapauksessa, että näiden Sopimusehtojen ja Sopimuksen välillä on ristiriita, sovelletaan ensisijaisesti Sopimuksen ehtoja.
1. Toimittajan velvollisuudet
Toimittaja vastaa siitä, että Toimittajan vastuulla olevat tehtävät tehdään Sopimuksen, sen liitteenä olevien palvelukuvausten ja näiden Sopimusehtojen mukaisesti, huolellisesti sekä tehtävien edellyttämällä ammattitaidolla.
2. Asiakaan velvollisuudet
Asiakas on vastuussa kaikesta sen käyttäjien ja yhteistyökumppaneiden Palvelun käytöstä, ja Asiakkaan tulee noudattaa soveltuvia lakeja sekä säännöksiä Palvelun käytössä, mukaan lukien tietosuojaan ja henkilötietojen siirtämiseen liittyvät säännökset.
Asiakas sitoutuu avustamaan Toimittajaa kohtuullisessa määrin Palvelun toimituksessa. Asiakas antaa Toimittajalle oikeat, riittävät ja oikea-aikaiset tiedot Palvelun toimittamiseksi. Jos Asiakkaan antamissa tiedoissa tapahtuu muutoksia, Asiakas sitoutuu ilmoittamaan muutoksista ja muista Palvelun toimitukseen liittyvistä seikoista hyvissä ajoin.
Asiakas on vastuussa antamistaan tiedoista ja siitä, että Palvelu soveltuu Asiakkaan käyttötarkoitukseen. Toimittaja ei ole vastuussa Palvelun soveltumisesta Asiakkaan erityiseen käyttötarkoitukseen.
Asiakkaan tulee ilmoittaa Toimittajalle välittömästi Palvelun luvattomasta käytöstä tai muusta epäillystä tietoturvapuutteesta.
3. Käyttäjätunnukset ja Palvelun käyttäminen
Toimittaja sitoutuu antamaan Asiakkaalle pääsyn Palveluun Sopimusehtojen ja Sopimuksen mukaisesti sovittua palvelumaksua vastaan. Asiakkaalla ja sen yhteistyökumppaneilla on oikeus käyttää Palvelua Sopimuksen voimassaolon ajan Asiakkaan liiketoiminnassa Sopimuksessa sovitussa laajuudessa.
Palvelua saa käyttää ainoastaan sellaiset nimetyt henkilöt, jotka osallistuvat Asiakkaan Palvelussa hallinnoimiin toimintoihin tai tietojen käsittelyyn. Asiakas huolehtii itse (Palvelun kautta) käyttäjätunnusten avaamisesta, sulkemisesta ja muusta hallinnoinnista Asiakkaan ja sen yhteistyökumppaneiden käyttäjille. Vaihtoehtoisesti Toimittaja voi huolehtia käyttäjätunnusten avaamisesta, sulkemisesta ja muusta hallinnoinnista, mikäli siitä on sovittu kirjallisesti Sopimuksessa, jolloin Asiakas sitoutuu ilmoittamaan käyttäjän tai käyttäjien nimet ja muut tarvittavat tiedot Toimittajalle sekä ilmoittamaan viipymättä muutoksista. Toimittajalla on oikeus edellyttää, että Palvelun käyttäjät sitoutuvat noudattamaan tavanomaisia loppukäyttäjäehtoja. Palvelun käyttäjätunnukset ovat henkilökohtaisia. Asiakas vastaa siitä, että käyttäjät säilyttävät Palvelun käyttöön oikeuttavat käyttäjätunnuksensa ja salasanansa huolellisesti,
eivätkä paljasta niitä kolmansille osapuolille. Asiakas vastaa kaikesta käyttäjille myönnetyillä käyttäjätunnuksilla tapahtuvasta Palvelun käytöstä. Asiakkaan tulee noudattaa soveltuvia lakeja sekä säännöksiä Palvelun käytössä mukaan lukien tietosuojaan ja henkilötietojen siirtämiseen liittyvät säännökset.
Asiakkaan on viipymättä ilmoitettava Toimittajalle käyttäjän käyttäjätunnuksen ja salasanan joutumisesta oikeudettomasti kolmannen osapuolen tietoon, tai epäilemästään käyttäjätunnuksen ja salasanan väärinkäytöstä. Asiakas ja käyttäjät ovat Toimittajan kirjallisesta pyynnöstä velvollisia vaihtamaan Palvelun käyttämiseksi vaadittavan salasanan.
Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää, vuokrata, lainata, jälleenmyydä, jakaa tai muulla tavoin saattaa Palvelua tai sen sisältämiä materiaaleja saatavaksi, kokonaisuudessaan tai osittain, missään muodossa kolmannelle (lukuun ottamatta Asiakkaan yhteistyökumppaneiden toimesta tapahtuvaa Palvelun käyttämistä, joka liittyy Asiakkaan toimintoihin tai tietojen käsittelyyn).
Asiakas ei pyri pääsemään käsiksi sellaiseen Palvelun osaan, johon se ei ole saanut oikeuksia, eikä Asiakas saa muokata, kopioida, purkaa, mukauttaa, selvittää tai muutoin selvittää Palvelun lähdekoodia tai muita ohjelmia, joihin Palvelu perustuu. Asiakas ei saa tallentaa tai asentaa Palvelua mihinkään Asiakkaan laitteeseen (lukuun ottamatta sovelluskaupoista ladattavia sovelluksia, joiden välityksellä Palvelua voidaan käyttää).
Asiakas on vastuussa sellaisten laitteiden, ohjelmistojen ja tietoliikenneyhteyksien hankkimisesta ja ylläpidosta, joita Asiakas tarvitsee Palvelun käyttämiseksi. Asiakas on vastuussa Asiakkaan tietoympäristön suojaamisesta ja tähän verrattavissa olevista Palvelun käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista.
4. Tuki
Mikäli asiasta on Sopimuksessa erikseen sovittu, Toimittaja tarjoaa Asiakkaan pääkäyttäjälle Palvelua koskevan tavanomaisen teknisen tuen ja käyttäjätuen sovitun mukaisesti (pois lukien käyttöönotto, koulutus ja muut vastaavat palvelut, joista sovitaan erikseen). Toimittaja ei ole velvollinen tarjoamaan tukea ilman erillistä Sopimusta.
Toimittaja ei ole velvollinen tarjoamaan tukea, apua tai huoltoa liittyen kolmansien osapuolten laitteisiin tai ohjelmistoihin.
5. Muutokset Palveluun
Toimittajalla on oikeus tuottaa Palvelu parhaaksi katsomallaan tavalla, ottaen huomioon Asiakkaalle ilmoitetun palvelukuvauksen. Toimittajalla on oikeus tehdä Palveluun ja palvelukuvaukseen muutoksia, jotka johtuvat tietoturvariskeistä, palvelun teknisestä parantamisesta tai muusta Palvelun kehittämisestä. Jos muutoksilla on haitallinen vaikutus Asiakkaan käyttämään Palveluun, Toimittajan tulee ilmoittaa Asiakkaalle tällaisista muutoksista hyvissä ajoin ennen muutoksien tekemistä tai, jos se ei ole kohtuudella mahdollista, ilman viivästystä, kun tarve muutoksiin on tullut ilmi. Ilmoitukset voidaan toimittaa Palvelun kautta. Toimittaja voi tehdä muutoksia Palveluun ilmoittamatta siitä Asiakkaalle etukäteen, jos muutoksista aiheutuu vain vähäistä haittaa Asiakkaan käyttämälle Palvelulle.
Asiakas, sen yhteistyökumppanit ja nimetyt käyttäjät ovat velvollisia viipymättä päivittämään Toimittajan tarjoamat Palvelun käyttämiseksi mahdollisesti tarvittavat sovellukset uusimpaan ohjelmistoversioon.
6. Palvelun keskeyttäminen
Toimittajalla on oikeus keskeyttää Palvelun tuottaminen Toimittajan ilmoittamien ennalta sovittujen huoltotoimenpiteiden ajaksi. Toimittajalla on oikeus keskeyttää Palvelun tuottaminen yleisen tietoliikenneverkon asennus-, muutos- tai huoltotoimenpiteiden taikka Palveluun kohdistuvan vakavan tietoturvauhan vuoksi, tai jos laki tai viranomaismääräys tätä edellyttää. Toimittaja ilmoittaa keskeytyksestä ja keskeytyksen kestosta Asiakkaalle hyvissä ajoin etukäteen tai, ellei tämä ole kohtuudella mahdollista, viipymättä sen jälkeen, kun Toimittaja on saanut tiedon kyseisestä seikasta.
7. Varmuuskopiointi
Sinä aikana, kun Asiakkaalla on voimassaoleva aktiivinen Palvelua koskeva tilaus Toimittaja vastaa Palvelussa olevan Asiakkaan aineiston (aineisto, joka on siirretty Palveluun Asiakkaan tai sen yhteistyökumppaneiden toimesta tai muutoin Asiakkaan puolesta) varmuuskopioinnista. Mikäli Asiakas hyödyntää Palvelun arkistointi ominaisuutta, varmuuskopioinnista sovitaan erikseen (arkistointiin ei sisälly varmuuskopiointia, ellei erikseen kirjallisesti sovita). Toimittajan velvollisuutena on ottaa varmuuskopiot kerran työpäivän aikana ja säilyttää varmuuskopiot sopivalla tavalla vähintään 7 päivän ajan.
Jos Asiakkaan aineisto on tuhoutunut, kadonnut, muuttunut tai vahingoittunut Asiakkaan tai sen yhteistyökumppaneiden käytettyä käyttäjätunnuksiaan taikka Asiakas tai sen yhteistyökumppani on muuten omalla toiminnallaan tuhonnut, kadottanut, muuttanut tai vahingoittanut Asiakkaan aineistoa, tällaisten tietojen palauttamisesta Toimittajalla on oikeus veloittaa kulloisenkin hinnastonsa mukaisesti.
8. Hinnat ja maksuehdot
Palvelun hinnat ja muut veloitukset on määritelty Sopimuksessa tai tilauksen yhteydessä. Jos tietyn tuotteen tai palvelun hinnasta ei ole sovittu Sopimuksessa tai muuten, sovelletaan Toimittajan tuotetta tai palvelua tilattaessa voimassa olevaa hinnastoa.
Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, Toimittaja laskuttaa toistuvaismaksut ja muut laskutusjaksoittain laskutettavat maksut sovituin laskutusjaksoin etukäteen ja erillistoimituksena tapahtuvan Palvelun toimituksen tapahduttua. Toimittajalla on erillistoimituksena tapahtuvan Palvelun osalta oikeus veloittaa tarpeelliset matka-, majoitus- ja päivärahakorvaukset erikseen.
Maksuehtona on 14 päivää netto laskun päivämäärästä. Viivästyskorko määräytyy korkolain mukaisesti. Kumpikaan Osapuoli ei voi käyttää kuittaukseen toisen Osapuolen vaatimusta tai saamista.
Jos toisin ei ole kirjallisesti sovittu, Sopimuksessa määritellyt hinnat sisältävät kaikki julkiset maksut, jotka ovat olleet voimassa Sopimuksen alkaessa, arvonlisäveroa lukuun ottamatta. Arvonlisävero lisätään hintoihin kulloinkin voimassa olevien säännösten mukaisesti. Jos viranomaisten säätämien julkisten maksujen määrä tai määräytymisen peruste muuttuu säännösten muutosten tai verotuskäytännön muutoksen johdosta, Sopimuksessa määriteltyjä hintoja muutetaan näitä muutoksia vastaavasti.
Toimittaja voi muuttaa hintoja antamalla Asiakkaalle kirjallisen ilmoituksen 30 päivää ennen muutosta. Hintojen muutoksella ei ole vaikutusta maksuihin, jotka ovat erääntyneet ennen muutosten voimaantuloa. Jos Asiakas ei hyväksy hintojen muutosta, Asiakkaalla on oikeus irtisanoa sopimus päättyväksi hintojen muuttumishetkeen antamalla Toimittajalle kirjallinen irtisanomisilmoitus 14 päivää etukäteen. Asiakkaan minkä tahansa maksun viivästyessä eräpäivästä enemmän kuin 30 päivää, kirjallisesta huomautuksesta huolimatta, Toimittajalla on oikeus keskeyttää suorituksensa
ilman korvausvastuuta, kunnes Asiakas on täyttänyt Sopimuksen mukaiset maksuvelvollisuutensa.
9. Alihankkijat
Toimittajalla on oikeus käyttää alihankkijoita täyttääkseen tämän Sopimuksen mukaiset velvoitteensa. Jokainen osapuoli on vastuussa alihankkijoidensa suorituksista samalla tavoin kuin omista suorituksistaan.
10. Salassapito
Kummankin osapuolen tulee pitää salassa kaikki materiaali ja tieto, joka on saatu toiselta osapuolelta ja, joka on merkitty luottamukselliseksi tai, joka olisi tullut ymmärtää luottamukselliseksi, eikä osapuoli saa käyttää tällaista materiaalia tai tietoa mihinkään muuhun kuin Sopimuksessa tai Sopimusehdoissa määriteltyyn tarkoitukseen. Salassapitovelvoite ei kuitenkaan sovellu materiaaliin tai tietoon: (a) joka on yleisesti saatavilla tai muulla tavoin julkista; (b) jonka vastaanottava osapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta ilman salassapitovelvoitetta; (c) joka oli vastaanottavan osapuolen hallussa ilman salassapitovelvoitetta ennen saman tiedon vastaanottamista toiselta osapuolelta; (d) jonka vastaanottava osapuoli on itsenäisesti kehittänyt käyttämättä toiselta osapuolelta saatua materiaali tai tietoa; tai (e) jonka vastaanottava osapuoli on velvollinen luovuttamaan lain tai viranomaismääräysten perusteella.
Kummatkin Osapuolet ovat oikeutettuja käyttämään Sopimusta täytettäessä saatua ammattitaitoa ja kokemusta.
Tämän kappaleen oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa Sopimuksen voimassaoloaikana ja jäävät voimaan Sopimuksen päättymisen jälkeenkin viiden (5) vuoden ajaksi Sopimuksen päättymisestä lukien.
11. Julkisuus
Siitä huolimatta mitä kappaleessa “Salassapito” on sovittu, molemmilla Osapuolilla on oikeus käyttää toisen osapuolen graafista logoa ja yrityksen nimiä internet-sivuillaan ja markkinointimateriaalissaan osoittaakseen, että toinen Osapuoli on joko asiakas tai toimittaja. Osapuolten tulee noudattaa toisen Osapuolen käytäntöjä tai ohjeita graafisen logon käyttämisestä.
12. Ylivoimainen este
Osapuoli ei ole korvausvelvollinen viivästyksestä tai suorituksen puuttumisesta johtuvista seurauksista, jos viivästys tai suorituksen puuttuminen johtuu tai siihen on kohtuuttomasti vaikuttanut olosuhde, johon Osapuoli ei ole voinut vaikuttaa ja jota Osapuoli ei ole voinut kohtuudella ottaa huomioon Sopimusta tehdessään sekä seuraukset ovat sellaisia, joita Osapuoli ei ole voinut kohtuudella välttää taikka voittaa.
Osapuolen tulee ilmoittaa toiselle Osapuolelle kirjallisesti viipymättä ylivoimaisesta esteestä. Osapuolen tulee myös vastaavasti ilmoittaa toiselle Osapuolelle tällaisen ylivoimaisen esteen poistumisesta.
13. Immateriaalioikeudet
Toimittaja vastaa siitä, että Palvelun käyttäminen Sopimuksen ja näiden Sopimusehtojen sekä Toimittajan ohjeiden mukaisesti, ei riko Suomessa sovellettavia tekijänoikeuksia.
Immateriaalioikeudet Palveluun ja kaikkiin siihen liittyviin lisäyksiin, muokkauksiin ja uusiin versioihin kuuluvat Toimittajalle. Palveluun liittyvät tuotenimet ovat Toimittajan tai kolmansien osapuolten palvelu- tai tavaramerkkejä, ja mitään oikeutta tai lisenssiä ei ole myönnetty niiden käyttämiseen. Tämän Sopimuksen perusteella Asiakkaalle ei myönnetä mitään omistusoikeutta Palveluun tai siihen liittyen eikä Toimittajan omistamiin immateriaalioikeuksiin. Asiakas hyväksyy, ettei omistusoikeutta tai muuta oikeutta kuin tässä Sopimuksessa nimenomaisesti mainittuja, myönnetä Asiakkaalle.
Immateriaalioikeudet ja omistusoikeus Asiakkaan aineistoon kuuluvat Asiakkaalle.
Sopimuksella ei ole vaikutusta immateriaalioikeuksiin, jotka ovat syntyneet ennen Sopimuksen solmimista. Sopimuksen perusteella ei synny mitään suoria, epäsuoria tai konkludenttisia oikeuksia tai lisenssiä toiselle Osapuolelle kuuluvien immateriaalioikeuksien käyttämiseen tai muuhun hyödyntämiseen.
14. Palaute
Asiakas voi ajoittain antaa ehdotuksia, kommentteja tai palautetta (”Palaute”) Palveluun tai Toimittajan ilmaisemaan luottamukselliseen tietoon liittyen. Asiakas hyväksyy, että kaikki Palaute on vapaaehtoista ja siitäkin huolimatta, että se on merkitty luottamukselliseksi (erillistä kirjallista sopimusta lukuun ottamatta), ei Toimittajalle synny salassapitovelvoitetta. Toimittaja voi vapaasti käyttää, ilmaista, lisensoida tai muuten hyödyntää tällaista Palautetta ilman mitään velvollisuuksia tai rajoituksia. Edellä sanotusta huolimatta, mitään oikeutta ei muodostu sellaiseen immateriaalioikeuteen, joka oli olemassa ennen sopimuksen voimaantuloa.
15. Asiakkaan aineisto
Toimittajalla on oikeus käyttää Asiakkaan aineistoa vain Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin, mukaan lukien Palvelun kehittämiseen. Sen lisäksi Toimittaja voi hyödyntää Asiakkaan aineistoa (lukuun ottamatta siihen mahdollisesti sisältyviä henkilötietoja) ja sen perusteella kertynyttä tietoa tilastointi-, vertailu- ja muihin liiketoiminta tarkoituksiin, sillä edellytyksellä, että Toimittaja huolehtii siitä, ettei tiedoista voida suoraan tai välillisesti tunnistaa Asiakasta tai sen käyttäjiä. Toimittaja voi julkaista ja muutoin hyödyntää tällaista anonyymia tietoa.
Asiakas on vastuussa Asiakkaan tiedoista ja siitä, että Asiakkaan tiedot eivät loukkaa kolmannen osapuolen immateriaalioikeuksia tai riko voimassa olevaa lainsäädäntöä. Edellä mainittua velvoitetta rikottaessa, Asiakas on vastuussa sekä hyvittää Toimittajalle ja pitää Toimittajaa vastuusta vapaana kaikista Toimittajaa kohtaan esitetyistä tai Toimittajalle aiheutuneista vaatimuksista, kanteista, käsittelyistä, tappioista, vahingonkorvauksista, kustannuksista ja kuluista (mukaan lukien kohtuulliset asianajokulut).
Asiakkaan valitsemasta palvelutasosta riippuen Asiakkaalla on mahdollisuus siirtää Asiakkaan aineistoa Palvelusta itselleen. Asiakkaalla on myös mahdollisuus arkistoida Asiakkaan aineistoa Palveluun, mikäli siitä on Sopimuksessa sovittu.
Toimittaja sitoutuu luovuttamaan Asiakkaalle Asiakkaan aineiston 60 päivän kuluessa Asiakkaan kirjallisesta pyynnöstä. Asiakkaan aineisto tulee toimittaa Osapuolten yhteisesti sopimassa sähköisessä muodossa, tai jos muuta ei ole sovittu, yleisesti Toimittajan käyttämässä sähköisessä muodossa. Toimittajalla on oikeus veloittaa tietojen keräämisestä, käsittelystä ja toimittamisesta aiheutuvat kustannukset Asiakkaalta.
Toimittajan velvollisuus säilyttää Asiakkaan aineisto ja tiedot päättyy 60 päivän kuluttua tämän Sopimuksen päättymisestä, jonka jälkeen Toimittajan tulee omalla kustannuksellaan tuhota Asiakkaan aineisto, jollei Asiakas ole pyytänyt tietojen toimittamista. Joka tapauksessa Toimittajalla on oikeus tuhota tai säilyttää Asiakkaan tiedot lakien tai muiden viranomaismääräysten mukaisesti.
16. Henkilötietojen käsittely ja tietosuoja
Toimittaja voi kerätä ja käsitellä henkilötietoja, jotka koskevat Asiakkaan tai sen yhteistyökumppaneiden henkilöstöä ja / tai muita heidän edustajiaan Palvelun yhteydessä. Tällainen käsittely on kuvattu Toimittajan tietosuojaselosteessa, jonka nykyinen versio on saatavana Palvelun kautta ja Toimittajan verkkosivustolla. Asiakkaan on varmistettava, että sen työntekijöille,
yhteistyökumppaneille ja heidän edustajille tiedotetaan Toimittajan tietosuojaselosteen sisällöstä.
Siinä tapauksessa, että Toimittaja Palvelun yhteydessä käsittelee henkilötietoja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (”GDPR”) mukaisena käsittelijänä Asiakkaan puolesta ja GDPR vaatii osapuolia tekemään tällaisen tietojenkäsittelyn hallinnoimiseksi käsittelysopimuksen, sovelletaan näiden Sopimusehtojen liitteenä 1 olevaa henkilötietojen käsittelyä koskevaa sopimusliitettä. Tällöin liite 1 on erottamaton osa näitä Sopimusehtoja.
17. Voimassaolo ja irtisanominen
Sopimus tulee voimaan Sopimuksessa sanottuna voimaantulopäivänä. Mikäli voimaantulopäivää ei ole sovittu, Sopimus tulee voimaan tilaussopimuksen viimeisestä allekirjoituspäivästä tai siitä päivästä, kun Asiakas on hyväksynyt Toimittajan tarjouksen. Sopimus on voimassa toistaiseksi. Kummallakin Osapuolella on oikeus päättää Sopimus kirjallisella irtisanomisilmoituksella. Irtisanominen tulee voimaan seuraavan kalenterikuukauden viimeisenä päivänä irtisanomisilmoituksen vastaanottamisesta.
Jos tämän Sopimuksen täyttäminen on viivästynyt enemmän kuin kuukauden johtuen ylivoimaisesta esteestä, molemmilla Osapuolilla on oikeus päättää Sopimus päättyväksi välittömästi ilmoittamalla tästä toiselle Osapuolelle kirjallisesti. Tällaisessa tapauksessa kummallakaan osapuolella ei ole oikeutta vaatia vahingonkorvauksia Sopimuksen päättämisen johdosta.
Kummallakin Osapuolella on oikeus päättää Sopimus päättymään välittömästi kirjallisella ilmoituksella toiselle Osapuolelle jos: 1) toinen osapuoli rikkoo olennaisesti mitä tahansa tämän Sopimuksen ehtoja tai määräyksiä, ja rikkonut Osapuoli ei korjaa sopimusrikkomusta 30 päivän kuluessa toisen osapuolen kirjallisesta huomautuksesta; tai 2) toinen Osapuoli on maksukyvytön, konkurssissa, selvitystilassa, lopettaa liiketoiminnan tai muuten keskeyttää maksunsa.
18. Takuu
Toimittaja toimittaa Palvelun ja muut erikseen sovitut palvelut ”sellaisena kuin se on” mahdollisine puutteineen ja vikoineen. Toimittaja ei myönnä Palvelulle mitään muita takuita kuin mitä Sopimuksessa tai näissä Sopimusehdoissa on nimenomaisesti määritelty.
19. Vastuunrajoitus
Enimmäiskorvausmäärä Osapuolelta toiselle Osapuolelle Sopimuksesta johtuen tai siihen liittyvästä seikasta, voi olla enintään se määrä, jonka Asiakas on maksanut Toimittajalle viimeisen kolmen kuukauden aikana ennen vaatimuksen syntymistä.
Kumpikaan Osapuoli ei ole vastuussa toiselle Osapuolelle tai kolmannelle mistään sellaisesta erityisestä, epäsuorasta, satunnaisesta tai välillisestä vahingosta, joka perustuu tai liittyy tähän Sopimukseen tai näihin Sopimusehtoihin.
Asiakas vastaa Palvelussa hallinnoimistaan toiminnoista ja käsiteltävistä tiedoista. Toimittaja ei vastaa välittömistä eikä välillisistä vahingoista, jotka ovat aiheutuneet Asiakkaan päätöksistä tai toimenpiteistä, jotka on tehty Palvelun käytön perusteella tai siihen liittyen.
Vastuunrajoitukset eivät sovellu sellaisiin vahinkoihin, jotka on aiheutettu (i) tahallaan tai törkeän huolimattomasti; (ii) Toimittajan immateriaalioikeuksia loukkaamalla; tai (iii) kohdassa ”Salassapito” määriteltyjä sopimusehtoja rikkomalla.
20. Sopimuksen siirtäminen
Kummallakaan Osapuolella ei ole oikeutta siirtää Sopimusta tai mitään siihen liittyvää oikeutta taikka velvollisuutta kolmannelle osapuolelle ilman toisen osapuolen kirjallista suostumusta. Edellä sanotusta huolimatta, Osapuoli voi
siirtää Sopimukseen perustuvan saatavansa kolmannelle. Toimittaja voi siirtää Sopimuksen ja siihen liittyvät oikeudet sekä velvollisuudet (i) Toimittajan kanssa samaan konserniin kuuluvalle yhtiölle; tai (ii) sellaiselle kolmannelle osapuolelle, jolle Sopimuksen mukainen liiketoiminta on siirretty.
21. Sovellettava laki; Riidanratkaisu
Sopimusta ja kaikkia sen perusteella tai siihen liittyviä kysymyksiä tulkitaan, sovelletaan ja säännellään yksinomaan Suomen lakien mukaisesti ottamatta huomioon lainvalintasäännöksiä. YK:n Wienissä huhtikuun 11. päivänä 1980 solmittua kansainvälistä kauppalakia (The United Nations Convention on Contracts for the International Sale of Goods) ei sovelleta.
Mikäli Osapuolet eivät pääse neuvotteluissa sovintoon, mikä tahansa tästä Sopimuksesta syntyvä tai siihen liittyvä erimielisyys, kiista tai vaatimus tai Sopimuksen rikkominen, päättäminen tai pätevyys ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyssä Suomen keskuskauppakamarin sääntöjen mukaisesti. Välimiesmenettely pidetään Helsingissä. Välimiesmenettely pidetään ja päätös annetaan suomen kielellä. Osapuolet sopivat, että välimiesmenettely sekä kaikki siihen liittyvä materiaali ja tieto ovat luottamuksellista tietoa tämän Sopimuksen kohdan ”Salassapito” mukaisesti.
Osapuolilla on kuitenkin oikeus vaatia tämän Sopimuksen perusteella syntyneitä saataviaan toisen Osapuolen rekisteröidyn kotipaikan tuomioistuimessa.
22. Muut sopimusehdot
Molemmat Osapuolet toimivat omissa nimissään ja omaan lukuunsa. Kummallakaan Osapuolella ei ole oikeutta solmia sopimusta tai muita velvollisuuksia toisen Osapuolen puolesta.
Mikäli osapuoli jättää käyttämättä jonkin Sopimukseen tai Sopimusehtoihin perustuvan oikeutensa tai luopuu jossakin tapauksessa vetoamasta Sopimukseen tai Sopimusehtoihin perustuvaan oikeuteensa, tämä ei rajoita osapuolen oikeutta myöhemmin vastaavissa tapauksissa vedota sopimusehtoihin.
Jos jokin tämän Sopimuksen sopimusehto tulee tai huomataan pätemättömäksi, lainvastaiseksi tai muuten täytäntöönpanokelvottomaksi, kyseessä oleva ehto jätetään huomioimatta ja kaikki muut tämän Sopimuksen ehdot jäävät voimaan ja täytäntöönpanokelpoiseksi lainsäädännön sallimissa rajoissa.
Sopimus tai tilauslomake (liitteineen) yhdessä näiden Sopimusehtojen kanssa muodostavat Osapuolten välisen aihetta koskevan yhteisymmärryksen ja syrjäyttää kaikki aiemmat sopimukset, ehdotukset, sitoumukset ja muut lausunnot sekä Osapuolten välisen aiemman kommunikaation.
Sopimusta tai näitä Sopimusehtoja voidaan muuttaa ainoastaan kirjallisesti. Sen lisäksi Toimittaja voi muuttaa näitä Sopimusehtoja ilmoittamalla siitä kirjallisesti Asiakkaalle vähintään kaksi kuukautta ennen niiden voimaantuloa. Asiakkaalla on tällöin oikeus irtisanoa Sopimus päättymään muutettujen Sopimusehtojen voimaantulopäivänä ilmoittamalla Toimittajalle kirjallisesti viimeistään yhtä kuukautta ennen muutettujen Sopimusehtojen voimaantuloa.