Mitä rutiinityö voi maksaa?
Työtehtävä:
- Tilaukset tulevat sähköpostiin (200 kpl/kk).
- Tilaukset syötetään manuaalisesti toiminnanohjausjärjestelmään (10 min/tilaus).
- Työaika 2000 min/kk.
- Palkkakustannus 35 €/h.
Työn kustannus:
- 1 116 €/kk
- 14 000 €/vuosi
- 70 000 € / 5 vuotta
Mitä jos tilaukset luettaisiin sähköpostista automaattisesti?
Työtehtävä:
- Tuotteita valmistuu linjastolta 20 kpl/vko.
- Kun tuote on valmis, se pakataan ja lähetetään asiakkaalle.
- Tilauksen valmistuminen, osoitekortti ja kirjaus toiminnan-ohjausjärjestelmään tehdään manuaalisesti (20 min/tuote.)
- Työaika 1 600min/kk
- Palkkakustannus 35 €/h.
Työn kustannus:
- 933 €/kk
- 11 200 €/vuosi
- 56 000 €/5 vuotta
Mitä, jos tuotteen valmistuminen merkittäisiin automaattisesti ERP:iin ja osoitekortti tulostuisi nappia painamalla tai jopa automaattisesti? Asiakkaalle lähetettäisiin tieto, että tuote on valmistunut ja seuraavaksi on vuorossa lähetys?
Mistä lähteä liikkeelle?
- Nykytilanne-analyysi: Kartoita pullonkaulat ja aikasyöpöt. Arvioi, mitkä prosessit ovat hyödyllisiä ja mitä pitää parantaa. Jos jokin ei toimi analogisesti, se ei automaattisesti muutu digitalisoimalla paremmaksi. Prosessien digitalisominen ei auta, jos ongelma on prosessissa itsessään.
- Suunnitelma digitaaliseen muutokseen: Laadi suunnitelma, joka käsittää yhtä lailla budjetin kuin myös koko muutostyön selvityksen. Käyttöönottosuunnitelma on tässä keskeinen: määrittele, mitä vaiheita projektin loppuun vieminen vaatii.
- Kumppaneiden ja alustan kartoitus: Mieti, pystytkö toteuttamaan suunnitelman itse vai tarvitsetko siihen apua. Kumppaneilla voi olla myös hyviä ratkaisuja automatisointiin.
- Toteuta, testaa ja kerää palaute: Laadi vielä toteutussuunnitelma, jossa kuvataan ainakin yleisesti tekninen arkkitehtuuri, jolla ratkaisu toteutetaan sekä tarkemmin yksittäiset toiminnot ja vaiheet. Ota prosessiin kuuluvat henkilöt mukaan jo alussa ja testaa mallia sekä ratkaisua palautteen saamiseksi. Näin varmistat julkaistavan version toimivuuden sekä vähennät mahdollista muutosvastarintaa käyttäjissä.
- Julkaisu ja tuotetuki: Kun ratkaisua on testattu ja pilotoitu riittävästi, ota ratkaisu käyttöön. Päivitä ohjeet ja prosessikuvaukset uuden toimintamallin mukaiseksi, kouluta käyttäjät ja kerro, mistä he saavat tarvittaessa tukea uuden ratkaisun käytössä. Pyydä hetken kulutta palautetta ratkaisusta, jotta viimesetkin haasteet saadaan taklattua ja prosessi suunniteltuun kuntoon.
Funktion maksuton aloitus
Kokeile Funktiota 30 päivää ilman sitoutumista.
Aktivoidessasi tilauksen, hinta muodostuu käyttäjämäärän mukaan. Jatkossa käyttäjiä voidaan lisätä joustavasti.