Miksi teillä on verkkosivut?

Tiedätkö, millainen on antamasi asiakaskokemus verkossa? Osaatko sanoa millaisia kohtaamispisteitä sinun ja asiakkaasi välillä on, ja minkälaisten tuntemusten ja ongelmien kanssa asiakkaasi mahdollisesti kamppailee? Mikäli et tiedä vastauksia kysymyksiin, miten osaat rakentaa verkkosivusi niin, että asiakkaasi kokemus yrityksestäsi on positiivinen? 

Tyypillisesti verkkosivuprojektiin syöksytään ilman pohjatietoja tai perusteluita siitä, mikä on asiakkaasi näkökulmasta lähtökohtaisesti pielessä. Analysoi vanha sivustosi ja keskity verkkosivustouudistuksessa niihin asioihin, jotka vaativat parannusta, ja pidä kiinni toimivista osista.

Verkkosivut ovat osa asiakkaan digitaalista ostopolkua

Myynnin kasvattamiseen tähtäävä verkkosivusto rakentuu REANE-ideologian mukaisesti. Verkkosivuilta löytyy erilaisia laskeutumissivuja sen mukaan, mistä sivuille päädytään. Verkkosivukävijää ohjataan taitavasti sivuille eteenpäin, tarjoten jatkuvasti juuri tälle kävijälle relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä.

Verkkosivut kehittyvät jatkuvasti 

Onnistunut verkkosivu-uudistus on tekijöidensä summa: Hyvän pohjatyön, informaatioarkkitehtuurin, visuaalisen suunnittelun, teknisen tuotannon, sivustoon liitettävien markkinointi- ja myyntityökalujen huomioonoton ja testauksen lisäksi verkkosivu-uudistus vaatii onnistuakseen myös runsaasti sisällöntuotantoa

Turhan usein verkkosivu-uudistus on kuitenkin vain 3-5 vuoden välein läpikäytävä prosessi, jonka jälkeen verkkosivuihin ei kajota. Näin menetetään tilaisuus havainnoida, millaisen käyttäjäkokemuksen sivusto tarjoaa ja ongelmat siirtyvät sivustouudistuksesta toiseen. Kannattaisikin mieluummin rakentaa verkkosivuista ensin 1.0 versio, jota kehittämällä pyrittäisiin saavuttamaan 2.0 versio, ja siitä edelleen kehittäen yhä yksityiskohtaisemmin? Tällainen kehitysprosessi antaa mahdollisuuden parantaa sivustoa analytiikan avulla ja auttaa keskittymään uudistuksissa niihin ongelmiin, jotka oikeasti kaipaavat korjausta.

Verkkosivun hintaan vaikuttaa monta asiaa

Verkkosivujen tarpeet vaihtelevat kovasti pienestä, suhteellisen staattisesta sivustosta laajoihin, moneen paikkaan integroituihin verkkokauppoihin. Kaikkia ei kannata tehdä samalla muotilla, vaan projektin koko määräytyy tarpeiden mukaan.

Tutustu verkkosivupalveluumme

Verkkoasema on syntynyt vuonna 1997 ja ollut mukana edistämässä digitalisaatiota alusta alkaen. Kahdenkymmenen vuoden aikana olemme todistaneet useiden tekniikoiden ja trendien nousua, uhoa ja tuhoa ja kaikesta huolimatta olemme pystyneet uusiutumaan ja pysymään muutoksissa mukana. Historia antaa meille kokemuksen, näkemyksen ja rohkeuden auttaa aidosti asiakkaitamme digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Nykyään teemme verkkosivuja Funktio Flow -brändin alla.

Verkkosivuston kehitys:

  • Määritä verkkosivuston tehtävä: hyviä määrittelyn peruskiviä ovat esimerkiksi liiketoiminnan strategia, myynnin asiakassegmentointi tai markkinatilanne.
  • Tunne ja tunnista yrityksesi ihanneasiakas: ketä ja mistä haluat kävijöitä sivuillesi.
  • Analysoi nykysivuston tilanne, analytiikkatyökalut kertovat faktat, mutta voit alkuun pääsemiseksi esimerkiksi:
    • vertailla tukeeko kotipesä nykyisen liiketoiminnan painotuksia
    • tuleeko sivustolta yhteydenottoja
    • toimiiko sivustosi eri päätelaitteilla

Miksi verkkosivuihin kannattaa investoida?

Kun verkkosivuja päätetään lähteä uusimaan, tulee ensin miettiä, MIKSI uudistusta tehdään? Mikä on verkkosivujen rooli ja tavoite? Onko verkkosivujen rooli toimia pelkästään sähköisenä esitteenä vai laajempana brändiä tukevana ja tunnetuksi tekevänä mediana? Vai esimerkiksi myynnin tukena liidien hankkimisessa? Kaikki nämä projektit ovat lähtökohtaisesti täysin erilaisia.

Sen sijaan, että keskitytään ensisijaisesti visuaalisen ilmeen miettimiseen, tulisikin pohtia mitä verkkosivujen avulla tulisi saada aikaiseksi, jotta investointiin oltaisiin tyytyväisiä.

Verkkosivujen tavoitteita

  1. Antaa loistava ensivaikutelma yrityksestänne
  2. Jakaa informaatiota asiakkaiden ostopäätöksen tueksi.
  3. Tarjota ketterästi asiantuntija-apua, esimerkiksi chatin muodossa.
  4. Kasvattaa yrityksenne tunnettuutta.
  5. Auttaa olemassa olevia asiakkaita käyttämään tuotetta/palveluanne paremmin.
  6. Mahdollistaa ketterä osto-/tilausprosessi.
  7. Kasvattaa myyntiä.
  8. Parantaa asiakaskokemusta.

Verkkoasema tarjosi meille käyttäjäystävällisen julkaisujärjestelmän, jonka avulla saimme luotua meidän näköisen sivuston kustannustehokkaasti. Sivustouudistus sujui vaivattomasti ja projekti toteutui aikataulussa. Yhteistyö Verkkoaseman kanssa jatkuu digitaalisen markkinoinnin saralla.

Hilkka Haapakoski

Proventia Emission Control Oy

Tutustu verkkosivu- ja ylläpitopalveluihimme

Tarpeidesi mukaan kehittyvät verkkosivut

Ketterä verkkosivuprojekti pienempiin tarpeisiin

Kun tavoitteenasi on palvelevat verkkosivut

Hyvällä ylläpidolla pidempi elinkaari verkkosivuille

Verkkosivupalvelut vaativimpiin tarpeisiin

Sitouta asiakkaasi Extranetillä

Extranetillä osoitat arvostusta asiakasta ja omaa myyntityötä kohtaan. Extranet on myös oiva apu yrityksen operatiiviseen toimintaan. Eri ryhmiä muodostamalla ja toimintoja automatisoimalla käsityö vähenee ja tehokkuus nousee. Yhdellä extranet-palvelulla voit asiakasviestinnän lisäksi hoitaa tiedonjaon jälleenmyyjille, alihankkijoille ja muille sidosryhmille. Kun tiedot myynnistä toimituksiin ovat saatavissa yhdestä paikasta, sisäinen työ tehostuu olennaisesti.

Intranet tehostaa yrityksen sisäistä toimintaa

Intranet on kuin yrityksesi oma sisäinen verkkosivu, joka helpottaa jokapäiväistä työtä. Se tuo kaikki tärkeät tiedot ja työkalut yhteen paikkaan, jolloin työntekijät löytävät nopeasti sen, mitä tarvitsevat. Ei enää aikaa vievää tiedon etsimistä eri paikoista! Kaikki tekemämme intranet -toteutukset mukautuvat myös mobiililaitteisiin, joten voit käyttää sitä missä ja milloin vain.

WooCommerce-verkkokauppa

Verkkokaupat ovat yleistyneet liiketoiminnassa. Asiakkaille halutaan tarjota entistä helpompaa tapaa tilata tuotteita tai saada nopeasti tarjous halutusta kokonaisuudesta. B2B-yritysten verkkokaupoissa myydään yleensä rajattua määrää tuotteita ja kauppa on integroitu taustajärjestelmiin siten, että tuotteet voidaan ketterästi myös toimittaa verkkokauppatilauksen perusteella. Myös palveluita, kuten koulutuksia, myydään verkkokauppojen avulla.