Tarinoita ruudun takaa: Jyrki

14.6.2026

Duunissa Funktiolla

Kuka olet? Kuvaile itseäsi lyhyesti.

Puolivuosisataa mittarissa ja siitä yli puolet tässä yhtiössä töissä. Perheessä vaimo, pari aikuista lasta ja koira – tässä järjestyksessä tietenkin. Työn ulkopuolella mökkeily, metsästys ja kalastus.

Miten ja miksi päädyit Funktiolle?

Pidempi versio…vuonna 1997 aloitin AMK:ssa ”opinnot” ja eräs kurssikaveri alkoi puhumaan firmasta, jonka he olivat perustaneet. Aloin hengailla siellä ja pikkuhiljaa tekemään mm. mikropönkkä- etc. hommia. Vuoden 1998 alusta sitten E. Tähtinen huoli minut ihan kirjallisella työsopimuksella hommaan mukaan ja hitusen myöhemmin osakkaaksi. Eka kuukausipalkka oli muuten 1049 markkaa.

Mitä kaikkea olet tehnyt Funktiolla?

Ihan kaikkea mitä nyt vain yrityksen pyörittämiseen ja asiakastyöhön voikaan liittyä. Pallas-talon tsto:lla aikanaan vedettiin ja kytkettiin itse verkot. Myös toimistokalusteista hyllyt sekä pöydät tehtiin ”onsite”. Siivouksetkin hoidettu, paitsi vessat on hoitanut aina joku muu. Mutta pääasiassa työ on ollut koodausta, softasuunnittelua, projektipäälliköintiä sekä myyntiä, nykyään myös ihan silkkaa johtamistakin ja esim. yhtiön tai tuotestrategian ihmettelyä. Ihanana extrana ollut atk-laitteista sekä servereistä huolehtiminen – tosin tämä homma uhkaa ajan (tai joidenkin mielestä ehkä osaamisen) puutteen vuoksi vähetä minulta.

Mikä on roolisi Funktiolla nyt?

Toimitusjohtajana vastaan meidän Funktio-tiimistä ja siitä, että sillä riittää tekemisistä eli myynnistä sekä yleisesti koko yhtiön liiketoiminnan kehittämisestä yhdessä hallituksen ja johtoryhmän kanssa. Hallituksessa roolina on jäsenen hommat.

Mitä kaikkea työnkuvaasi kuuluu? Mitä kaikkea pääset tekemään täällä?

Tänään olen…

  • Tehnyt ihan suoraa asiakastyötä palavereissa ja itsekkseni sekä kollegoidan kanssa koodaten
  • Hoitanut parin projektin yhteydenpitoa ja taskittanut tehtäviä muille.
  • Suunnitellut yhtiötason asioita
  • Kävin kesken päivän koiran kanssa lenkillä.
  • Jutellut meidän markkinointi-gurun kanssa Funktion markkinoinnista ja sen johdosta tehnyt markkinointitöitä
  • Hyväksynyt pari ostolaskua
  • Lähettänyt yhden sopimuksen ja soitellut toisen perään
  • Kirjoittanut tätä juttua

Mikä on roolisi Funktiolla nyt?

Toimitusjohtajana vastaan meidän Funktio-tiimistä ja siitä, että sillä riittää tekemisistä eli myynnistä sekä yleisesti koko yhtiön liiketoiminnan kehittämisestä yhdessä hallituksen ja johtoryhmän kanssa. Hallituksessa roolina on jäsenen hommat.

Mitä kaikkea työnkuvaasi kuuluu? Mitä kaikkea pääset tekemään täällä?

Tänään olen…

  • Tehnyt ihan suoraa asiakastyötä palavereissa ja itsekkseni sekä kollegoidan kanssa koodaten
  • Hoitanut parin projektin yhteydenpitoa ja taskittanut tehtäviä muille.
  • Suunnitellut yhtiötason asioita
  • Kävin kesken päivän koiran kanssa lenkillä.
  • Jutellut meidän markkinointi-gurun kanssa Funktion markkinoinnista ja sen johdosta tehnyt markkinointitöitä
  • Hyväksynyt pari ostolaskua
  • Lähettänyt yhden sopimuksen ja soitellut toisen perään
  • Kirjoittanut tätä juttua

Oma asiantuntijuus

Mitä töitä olet tehnyt ennen Funktiota / mitä alan osaamista sinulla oli ennen tänne tuloa?

Alaikäisenä lehtien jakelua ja teini-ikäisestä täysikäiseen meni kesästä yleensä 4-6 viikkoa raksalla.

Olin yhden kesän Oulun Puhelimella. Se oli kivaa touhua ajella pakulla pitkin maakuntaa, kiikkua puhelintolpissa ja kytkeä piuhoja. Sitten yhden kesän sain olla metallimiehenä myös työn puolesta eli hitsailin ja tein sellaisia hommia.

Ei siis alan osaamista…

Miten työroolisi ja osaamisesi on kehittynyt täällä työskennellessäsi?

Koodari -> Suunnittelija -> Projektipäällikkö -> Teknologiajohtaja -> Toimitusjohtaja

Osaaminen on toivottavasti kehittynyt: softan arkkitehtuurit, integraatiot, erilaiset alustat ja koodaminenkin on mennyt parempaan suuntaan.

Miten selittäisit työpäiväsi ja -tehtäväsi lapselle?

Jylyppy-setä lähtee nyt töihin tekemään nörtti-asioita. Juttelemaan asiakkaiden kanssa ja koodaamaan.

Minkä arvokkaan vinkin antaisit yrityksille, mitä ei yleensä osata ottaa huomioon?

Liiketoiminnassa menestyminen ja/tai kasvu ei onnistu yksin tai edes kaksin. Tarvitaan talon sisältä kehittymishaluista, motivoitunutta ja osaavaa väkeä kasvamaan toisten saappaisiin – ja talon ulkopuolelta samanmoisia kumppaneita sekä verkostoja täydentämään osaamistanne.

Jyrki Sundström

Titteli: Toimitusjohtaja, yrittäjä

Koulutus: Tietojenkäsittely AMK eli tradenomi

Supervoima:Arkkitehtuurit, integraatiot, speksaus

Lempinimi: Jylyppy (yksi asiakas kutsuu Jyrpäksi, mutta onkohan siinä jotain ironiaa?)

Motto: ”Kyllä se onnistuu (siis teknisesti)”

Fun fact: Olen ainoa perheessäni, jolla on oikeus salaa ruokkia makupaloilla beagleamme Masia. Ja se kyllä tietää, keneltä extra-evästä saa.

Jyrki Sundström

Vastaavia toteutuksia

Tutustu verkkosivu- ja ylläpitopalveluihimme

Kun tavoitteenasi on palvelevat verkkosivut

Hyvällä ylläpidolla pidempi elinkaari verkkosivuille